مدت زمان کمی از ورود واژههای کارآفرینی، استارتاپ و نوآوری میگذرد و هنوز دامنه این واژهها مشخص نیست؛ در بسیاری جاها هم به نادرست به کار برده میشوند.
من قبلا در سه گانه استارت آپ استیو بلنک (اینجا) به تعریف «استارتاپ» و ویژگیهای آن پرداختم. اکنون نوشتهی دیگری از استیو بلنک (که از مقدمه کتاب جدیدش گرفتهام) را که در آن گونههای مختلف کارآفرینی و استارتاپ معرفی میشوند را برگرداندهام:
استارتاپ سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسب و کاری گسترشپذیر، تکرارپذیر و سود ده است.
کارآفرینی کسب و کار کوچک: کسب و کارهای کوچک که معمولا (در جوامع پیشرفته) درصد بالایی از شرکتها را در بر میگیرند و معمولا نیمی از افراد در آنجا شاغل هستند، اغلب کسب و کارهایی سرویس گرا همچون خشکشویی، پمپ بنزین، سوپرمارکت هستند که در آنها کارآفرینان موفقیت را درآمد خوب برای صاحبان و سود ده بودن تعریف میکنند، اینها به ندرت به یک صنعت یا کسب و کاری میلیاردی تبدیل میشوند.
استارتاپهای گسترشپذیر: حاصل کار کارآفرینان فناور هستند. این کارآفرینان با این باور که چشماندازشان دنیا را تغییر خواهد داد شرکتی را راه اندازی میکنند و نتیجه، شرکتی با چندین یا چند ده میلیارد فروش میشود. روزهای آغازین استارتاپ گسترش پذیر در جستجوی مدل کسب و کار تکرار پذیر و گسترش پذیر صرف میشود. گسترش، نیاز به سرمایهگذار خطر پذیر (VC) بیرون از شرکت دارد تا سوخت گسترش سریع استارتاپ را تامین کند. استارتاپهای گسترشپذیر تمایل دارند تا در مراکز فناوری گرد هم آیند مراکزی همچون سیلیکون ولی، شانگهای، نیویورک و بنگلور. اینها درصد کمی از کارآفرینان را تشکیل میدهند، ولی بازگشت سرمایه عالیشان پتانسیل جذب سرمایه خطر پذیر (و رسانهها) را دارد.
استارتاپهای خریدنی: پدیده جدیدی هستند. با هزینههای بسیار پایین ساخت برنامههای وبی یا موبایلی، استارتاپها میتوانند هزینههای خود را با پول پایهگذاران، کارتهای اعتباری یا جمع آوری اندکی سرمایه خطر پذیر بپردازند، معمولا این عدد زیر ۱ میلیون دلار است. این استارتاپها (و سرمایه گذارانشان) خوشحال میشوند که بین ۵ تا ۵۰ میلیون دلار خریده شوند، این خرید معمولا توسط شرکتهای بزرگتری صورت میگیرد که همانقدر که به دنبال خود کسب و کار هستند دنبال نیروهای مستعد آن هم هستند.
کارآفرینی در شرکتهای بزرگ: شرکتهای بزرگ چرخه عمر محدودی دارند. بیشترشان با معرفی محصولات جدیدی که نمونههای دیگری از محصولات اصلی شان است رشد میکنند. (رویکردی که به نوآوری پیوسته معروف است). آنها همچنین ممکن است به نوآوری توفنده (بنیادین) روی بیاورند که تلاش میکنند محصولات جدیدی را به بازارهای جدید با مشتریان جدید معرفی کنند. جالب است که اندازه و فرهنگ شرکتهای بزرگ اجرای نوآوری توفنده را بسیار سخت میکند؛ این در واقع تلاشی برای راهاندازی یک استارتاپ گسترش پذیر درون شرکتی بزرگ است. [ برای آشنایی با گونههای مختلف نوآوری اینجا را ببنید]
کارآفرینان اجتماعی: سازمانهای غیرانتفاعی نوآورانه را برای تغییر جهان میسازند. این سازمانهای کارآفرین به جای سود، دنبال راهکار هستند و در هر قاره و کشوری در دامنههای وسیعی از جمله آب، کشاورزی، سلامت، خرده وام و … فعالیتمیکنند.
پ.ن: توصیه میکنم حتما سه گانه استارت آپ استیو بلنک را هم بخوانید.
یادآوری: کارگاههای آموزشی من برای استارت آپ ها در همین ماه برگزار میشود، برای اطلاع از زمان و برنامه دقیق، اینجا را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.
میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را@ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
[…] مختلف کارآفرینی و استارتاپ https://www.businessofsoftware.ir Hamidreza khaarabi 2 minutes ago استارتاپ سازمانی است موقتی که […]
[…] * منبع : سایت کسب و کار نرم افز… […]
[…] * منبع : سایت کسب و کار نرم افزار […]
[…] منبع : سایت کسب و کار نرم افزار https://isfahanplus.ir/%D8%A7%D9%86%…C%D9%86%DB%8C/ پاسخ با نقل […]