امروزه شرکتها زیر فشار بیامان برای همراهی با موج بعدی نوآوری هستند. شکست در نوآوری یعنی شکست در متمایزسازی که نتیجهاش شکست در بدست آوردن سود و درآمدهایی است که برای جذب سرمایه، نیاز است.
نوآوری به شکلهای مختلف بروز میکند محصولات، فرآیندها، بازاریابی، مدلهای کسب و کار و … کدام یک را باید دنبال کنیم؟ بستگی دارد به اینکه در کجای چرخهعمر محصولتان هستید. (نوشتهی بعدی دربارهی چرخهی عمر را اینجا بخوانید) در این نوشته به معرفی برخی گونههای نوآوری میپردازم.
در آغاز لازم است بدانیم که دامنه نوآوری بهراستی گسترده است. حتما شامل گونهای که همه دربارهاش میدانند میشود: نوآوری توفنده- جوهره افسانه فناوری و داستان دره سیلیکون. ولی ما نباید چشمانمان را بر روی دیگر شکلهای معمولیتر موجود ببندیم، گونههایی که همانقدر اثربخش هستند. ردهبندی زیر همه اینها را نشان میدهد:
نوآوری توفنده (بنیادی، برهمزن): توجه بسیاری جلب میکند، به ویژه در رسانهها، زیرا بازارهایی پدیدار میشوند چنان که گویی منابع بسیاری از ثروت را از هیچ میآفرینند. این نوآوری در ناپیوستگیهای فناوری ریشه دارد، مانند آنچه شهرت موتورولا را بخاطر نسل نخست تلفنهای همراه افزایش داد یا در فراگیر شدن سریع مُدهای روز مثل بازی ورقی پوکِیمون.
نوآوری در کاربرد: فناوری موجود را به بازارهای جدید میبرد تا به مقاصد نو برسد، مثل زمانیکه شرکت تاندم کامپیوترهای مقاوم در برابر خطای خود را در بازار بانکداری بکار گرفت تا دستگاههای خودپرداز را بسازد یا زمانیکه شرکت آناستار سامانهی مکان یابی جهانی ( (GPSرا برای کمکهای جادهای (همچون امدادخودرو) به بازارهای خودرو برد.
نوآوری در محصول: محصولات عرضهشده در بازارهای تثبیت شده را به سطحی بالاتر میبرد، به مانند زمانیکه اینتل پردازندهای جدید یا تویوتا خودرویی جدید را معرفی میکنند. تمرکز میتواند بر روی بالابردن کارایی (توپ گلف Titleist Pro V1 )، کاهش هزینهها (چاپگرهای جوهرافشان hp)، بهبود بکارگیری (کامپیوترهای دستی پالم) یا هر بهبود دیگری در محصول باشد.
نوآوری در فرآیند: فرآیندهای موجود برای محصولات عرضهشده در بازارهای تثبیت شده را اثربخشتر یا کارآمدتر میکند. نمونههایی را میتوان نام برد. همچون: شرکت دل در کارآمد کردن زنجیره تقاضا و سامانه ثبتسفارش کامپیوترهای شخصیِ خود، مهاجرت شرکت چارز شواب به تجارت آنلاین و پالایش فرآیند صورتبرداری توسط فروشندگان در شرکت والمارت.
نوآوری تجربی: تغییرهای سطحی که تجربه از فرآیند یا محصولات موجود را بهبود بخشد. این نوآوریها شکلهای مختلفی دارند از جمله: شاد کنندهها («نامه دارید»)، راضی کنندهها (مدیریت عالی صف در دیزنیلند) یا اطمینانبخشی (ردیابی مرسولههای پستی در فداِکس)
نوآوری در بازاریابی: بهبود فرآیند تماس با مشتری، شامل ارتباطات بازاریابی (بکارگیری وب و پیشپردهها برای بازاریابی ویروسی سهگانه فیلمهای اربابحلقهها) یا تراکنشهای مصرف کنندگان (سازوکارهای تجارت الکترونیک آمازون و حراج آنلاین ایبِی)
نوآوری در مدل کسب و کار: طرحریزی دوباره روش موجود پیشنهاد قیمت به مشتری یا نقش موجود شرکت در زنجیره ارزش یا هردو. نمونههایی شامل کهنهکارانی چون: حرکت ژیلت از ریشتراش به تیغ ریشتراشی، تغییر کار آیبیاِم به رایانش درخواستی و گسترش کار اپل به خردهفروشی برای مصرف کننده.
نوآوری ساختاری: سرمایهگذاری روی توفندگی برای سازماندهی دوباره روابط صنعتی. برای نمونه نوآورانی همچون فیدِلیتی و سیتیگروپ آزادگذاری خدمات مالی را بکار گرفتهاند تا گروه گستردهتری از محصولات و خدمات را یکجا به مشتریان عرضه کنند. این شرکتها کموبیش یکشبه، رقبایی حرفهای برای بانکها و شرکتهای بیمه شدند.
گسترش این فهرست میتواند مشکلزا باشد. چگونه مدیران تصمیم بگیرند که روی کدام تمرکز کنند؟ کدام گونه از نوآوری را باید دنبال کنند؟ زمانی بود که برای حل این مساله از مفهوم توانایی محوری کمک گرفته میشد: چیزهایی که در آنها بهترین هستی را برگزین و بر اساس آنها بر منابعت تمرکز کن. اما شرکتها دریافتهاند که بهترین بودن در چیزی داشتن مزیت رقابتی را تضمین نمیکند. توانایی متمایز ارزشمند است تنها اگر اولویت خرید را سمتوسو دهد. مشتریان اغلب از توانایی محوری شرکتها در برابر محصولاتی که به اندازه کافی خوب و ارزان هستند، چشمپوشی میکنند.
در نوشتهی دیگر (اینجا) چرخه عمر گسترش بازار را معرفی میکنم.
پ.ن: این نوشته بخشی از مقالهای که پنج سال پیش ترجمه کردم ولی هیچگاه منتشر نکردم.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. برای دستیابی به همافزایی و اشتراک دیدگاهها میتوانید
مرسی از مطالبتون
[…] مختلف نوآوری اینجا را […]
[…] انواع نوآوری برای کارآفرینان – کسب و کار نرم افزار […]
[…] نوشتهی پیشین (اینجا) توضیح دادم که در […]
[…] نوشتهی پیشین (اینجا) توضیح دادم که در شرایط کنونی و فشار بازار یکی از […]