ست گودین پیشنهاد میکند که استراتژی شما تلاش نکردن برای تغییر این جهانبینیها باشد و به جای آن قالببندی مورد خود در راستای جهان بینی موجود آنها باشد. برای نشان دادن این جهانبینیها برای شرکت نوپا از بوم استارتاپ ناب- که قبلا اینجا توصیف کردهام- استفاده میکنم. افراد مختلف یعنی کارآفرینان، مشتریان، سرمایهگذاران، مشاوران هریک شرکت نوپا را متفاوت میبینند.
به همین خاطر بخش راهحل روی بوم عمدا کوچک در نظر گرفته شده. کارآفرینان باید آگاه شوند که به کوچکترین چیزی که میتوانند بسازند فکر کنند (یک کمینه محصول پذیرفتنی) تا چشمانداز خود را بیازمایند. و سپس، توجه کنند که ۸ بخش دیگر روی بوم هست که همان اندازه یا حتا بیشتر برای به موفقیت رساندن محصولشان مهم هستند.
مشتریان
هنگامیکه مشتریان به محصول یا شرکت نوپای شما مینگرند، به راهحل شما اهمیتی نمیدهند. آنها همین الان هم پیوسته با کلی محصول در بازار بمباران میشوند. چیزی که توجه آنها را جلب میکند نخست هویت است- آیا میفهمید آنها که هستند؟ وقتی دانستند شما آنها را هدف گرفتهاید، آیا چیز بهدرد بخوری برای ارایه به آنها دارید- ارزش پیشنهادی شما چیست؟
اگر این دو مثبت بود، چیز بعدی که سراغش میروند قیمت است- آیا با ارزش تناسب دارد؟
این جهانبینی است که معمولا بین مشتریان آغازین شما (پذیرندگان آغازین) مشترک است. مشتریان دوراندیش واقعی (نوجویان) ممکن است فقط با تعریف مساله به دام بیفتند، در حالیکه بیشتر مشتریان (اکثریت پیشگام/پیرو) به اثبات بیشتری از سوی اجتماع نیاز دارند- به بیان دیگر کشش (سنجههای کلیدی)
سرمایهگذاران
هنگامیکه سرمایهگذاران به شرکت نوپای شما نگاه میکنند، آنها نیز به راهحل شما اهمیتی نمیدهند در عوض شرکت نوپا (یا مدل کسب و کار) شما را به عنوان یک سرمایهگذاری سبک-سنگین میکنند. چیزی که در میان همهی موارد بالا اهمیت دارد کشش است. اگر کشش خوبی داشته باشید، همیشه میتوانید سرمایهگذاران خوب را متقاعد کنید که چک را برایتان بنویسند. جدا از این اعتبارسنجی، سرمایهگذاران برای ارزیابی ریسک سرمایهگذاریشان به فیلترهای دیگری هم تکیه میکنند. سرمایهگذاران به مشتریانی که هدفقرار میدهید اهمیت میدهند البته نه به اینکه که هستند بلکه به اینکه چهتعدادی هستند یعنی اندازه بازار. چیز بعدی که برایشان اهمیت دارد ترکیب جریان درآمد و ساختار هزینهها است یا اینکه شما چگونه پول در خواهید آورد. و سرانجام برتری مطلق داستان شما یا قابلیت دفاع در برابر کپیکنندگان و رقبا.
مشاوران
مشاوران هم جهانبینی منحصر بهفرد خود را دارند، ولی برخلاف دیگران، جهانبینی آنها از تجربههای گذشته و علایقشان سرچشمه میگیرد. بههمین خاطر مهم است که از مشاوران مکمل هم بهره بگیرید و با آنها باز و رو راست باشید. چراکه اگر برای آنها نقش «موفق هستیم» را بازی کنید، گرچه ظاهرا همه چیز آرام است ولی فرصت عالی برای یادگیری را از دست میدهید.
هر کدام از بخشهای بوم نمایانگر ریسک و ایرادهایی است که شما در حین ساختن شرکت نوپای موفق باید بر آنها چیره شوید. آنگاه وظیفهی واقعی کارآفرین ریسکزدایی از شرکت نوپای خود به صورت سیستماتیک است. این کمک میکند تا به جهانبینیهایی که دیگران همراه خود دارند احترام بگذارید و داستان خود را بهشکل مناسب شکل دهید.
این نوشته برگردانی است از The Different Worldviews of a Startup
پ.ن ۱: بوم استارتاپ ناب را میتوانید از اینجا بارگیری کنید.
پ.ن ۲: ترجمهی کتابی در زمینهی پیادهسازی عملی روش Lean Startup را آغاز کردهام. برای آگاهی و گرفتن فصلها به محض آماده شدن به اینجا بروید.
پ.ن ۳: کارگاه کارآفرینی ناب- بر اساس روش استارتاپ ناب- بهزودی برگزار میشود. برای اطلاع بیشتر اینجا را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید. برای دستیابی به همافزایی و اشتراک دیدگاهها میتوانید به صفحهی Facebook بلاگ (اینجا) بروید.
سلام
استاد گرامی من واقعا گیج شدم شما برای کسب وکار دوتا بوم گذاشتید یکی بوم کسب کار و یکی بوم ناب کدام یک را کجا باید بکار برد ؟
اصلا کدام اصلی است ؟
خواهشا بیشتر توضیح دهید باتشکر
اگر امکان دارد برایم جواب ایمیل شود