در اینکه رشد یکی از مهمترین عناصر استارتاپ است، هیچکس شک ندارد. اما بعضی پا را از این فراتر می گذارند و آنرا مهمترین عنصر استارتاپ میدانند.
پال گراهام در مقالهی معروف خود «استارتاپ = رشد» استارتاپ را اینگونه تعریف میکند:
«استارتاپ شرکتی ست که ساخته شده تا به سرعت رشد کند. نفس تازه تاسیس بودن هیچ شرکتی را استارتاپ نمیکند.
برای استارتاپ بودن الزامی برای کار در زمینه فناوری، یا جذب سرمایهخطر پذیر، یا خریده شدن وجود ندارد.
تنها چیز اساسی رشد است. هرچیز دیگری که به استارتاپها نسبت میدهیم از رشد میآید.»
رشد استارتاپهای خوب و موفق چقدر است؟
رشد استارتاپها در سالهای نخست معمولا با میزان رشد هفتگی (هفته به هفته) سنجیده میشود.
گراهام در همان مقاله رشدهای مورد انتظار از استارتاپهای را در جدولی میآورد (تصویر زیر).
توضیح: در جدول بالا رشدهای هفتگی و معادل رشد سالانهی آنها آمده است. هر X برابر است با رشدی یک برابری یا ۱۰۰ درصدی. برای نمونه اگر شما هفتهای %۵ رشد کنید، در پایان سال ۲.۸ برابر شدهاید به بیان دیگر به صورت انباشته ۲۸۰ درصد رشد داشتهاید.
– بیشتر استارتاپها رشد هفتگی زیر ۴ درصدی دارند که معمولا خوب تلقی نمیشود.
- استارتاپهای «خوب» رشد هفتگی ۵ تا ۷ درصد دارند (معادل رشد سالانه ۱۲ تا ۳۳ برابری).
- استارتاپ های «عالی» رشد هفتگی ۱۰ درصدی یا حتی بیشتر دارند.
برای روشنتر شدن میزان تفاوت این درصدها مثالی که خود گراهام در مقالهاش آورده را اینجا میآورم:
– شرکتی که ۱۰۰۰ دلار در ماه در میآورد با رشد هفتگی ٪۱ پس از چهارسال درآمد ماهانه اش میشود ۷۹۰۰ دلار.
– همان شرکت اگر با نرخ ٪۵ در هفته رشد کند، پس از چهار سال درآمد ماهانه اش میشود ۲۵ میلیون دلار.