نوشته مفید «۱۰ چیزی که یاد گرفتم» سیندی آلوارز، نوشتهای کوتاه و ارزشمند در زمینه استارتاپ ناب (Lean Startup) و مشتری سازی (Customer Development) است. (نوشته اصلی)
۱. هرچیزی که مردم میگویند که در آینده برایش پول خواهند داد، نادرست است.
۲. اگر کسی میگوید «من که خودم از این استفاده نمیکنم ولی مطمئنم که دیگران استفاده میکنند»، هیچکس از آن استفاده نخواهد کرد.
۳. پاسخ به هر پرسشی که شبیه «آیا شما … را میخواهید؟» یا «آیا به … علاقهمندید؟» باشد، همیشه «بله» است.
۴. اگر کسی میگوید « شاید فقط من اینطوری باشم، ولی …» – اینطوری نیست. به ویژه اگر به سخت بودن استفاده از محصول یا روشن نبودن بازاریابی شما بستگی داشته باشد.
۵. اگر میخواهید برای محصولتان پول بگیرید، با آدمهایی که دنبال آنند که همه چیز را مجانی بهدست آورند صحبت نکنید. (ممکن است که آنها بالاخره مشتری شما شوند ولی نه تا زمانیکه محصول شما فراگیر یا استاندارد شود)
۶. اینکه مشتریان چه ویژگیهایی (از محصولی) را میخواهند آنقدر که «چرا» آنها را میخواهند جالب نیست.
۷. تقریبا همه، همه کاری برای شما میکنند تا زمانیکه: درخواست کوچک باشد، شما مشتاق هستید، آنها مجبور به گرفتن تصمیمی که بیش از ۱ دقیقه فکر لازم دارد نباشند.
۸. دو نیرویی که باعث رفتار خرید و استفاده میشوند، بیعلاقگی و تمایل به اجتناب از احمق به نظر آمدن هستند.
۹. نمیتوانید محصولی خوب بسازید اگر مردمی که از آن استفاده خواهند کرد را واقعا دوست نداشته باشید. مجبور نیستید مثل آنها باشید ولی باید آنها را دوست داشته باشید.
۱۰. هرگاه به این فکر رسیدید که «این از آنچه من اول فکر میکردم پیچیدهتر است»، باید بلافاصله دست از کار بکشید و دنبال یک نفر برای مشورت بگردید. احتمالا یا دارید اشتباه میکنید یا چیزها را بزرگ میکنید، و یک فکر دیگر آن را سریعتر از شما خواهد دید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.
میتوانید توییتهای پارسی من درباره استارتاپها را@ghanemzadeh (اینجا) دنبال کنید.
خیلی عالی بود
ممنون از مطالب خوبتان ، عالی بود
خیلی کاربردی هست. مرسی بابت اشتراک
بسیار عالی وکاربردی..
متشکرم.