مدلهای کسب و کاری که محصول را در ازای مقدار مشخصی پول به مشتری مستقیما نمیفروشند. برای نمونه، مدلهای کسب و کاری که شامل عناصری از «رایگان» هستند یا خواستهشان پیش از رسیدن به درآمد، رسیدن به گسترش و بزرگ شدن است.
امیدوارم فرصت کنم و بعدها دوباره درباره اعمال فرآیند مشتریسازی برای تست و بررسی مدلهای کسب و کار متفاوت بنویسم. نخست باید تفاوت مشخصی بین اصطلاحها قایل شویم. مهم است بین کارآفرینانی که باور دارند «رایگان» بهترین راه برای رشد کسب و کارشان است و آنانی که میل ندارندکه اعتبار ایدههایشان را با بالاترین محک بازار-پول نقد- بسنجند، فرق بگذاریم. این دو (لزوماً) یکسان نیستند.
کسب و کارهای فریمیوم (Freemium): چندین سطح حساب (کاربری) دارندکه تفاوت آنها در عملکردهای محصول و قیمت است، یکی از این حسابها رایگان است. کسب و کار فریمیوم باید دارای نسخهای یا سطحی از حساب باشد که نیازمند پرداخت پول است. وگرنه، بنا به تعریف، رایگان است و فریمیوم نیست.
مدل کسب و کار «رایگان»: هنگامی توسط یک کسب و کار بهکار گرفته میشود که هدف اصلی آغازین رشد تعداد کاربران است، پیش از آنکه بخواهد بداند (در مقابل فرض به دانستن) چگونه از مشتریان (کاربران) پول در آورد (درآمد از تبلیغات، هدایت کردن کاربران یا کالاهای مجازی). بعضی از این کسب و کارها ممکن است در «مدل پیش از درآمد» باشند. برای نمونه، آنها هنوز روش دقیقی که بهکار خواهند بست تا از مشتریان پول در بیاورند را نمیدانند. بعضی از کسب و کارها نیاز دارند تا استفاده از یکی از محصولاتشان رایگان باشد تا به آن مشتریان دیگر محصولاتشان را بفروشند، در حالیکه برخیدیگر نیاز دارند که تعداد کاربرانشان افزایش یابد پیش از آنکه سازوکار خلق ارزش را بیابند.
این ششمین نوشته ازمجموعه مفاهیم مدرن کارآفرینی است. برای دیدن فهرست و بقیه اینجا، را ببینید.
می خواهید بار دیگر که مطلبی نوشته شد، آگاه گردید؟ عضو خوراک (feed) این بلاگ شوید.